Waar moet je op letten bij aanschaf van nieuw instrumentarium?
Aanschaf reusable chirurgisch instrumentarium
Wanneer u besluit nieuw instrumentarium aan te schaffen zijn een aantal zaken van belang. Betreft het medisch hulpmiddel de vereiste CE-markering (conform de MDR) en is het CE certificaat nog geldig?
Is het medisch hulpmiddel wel goed te reinigen met de beschikbare middelen en apparatuur in de instelling conform de instructies van de fabrikant? Is de reinigbaarheid wel beoordeeld door een deskundige op dit vakgebied? Wordt er een (Nederlands) reinigings-, desinfectie en sterilisatievoorschrift meegeleverd? Ook wel IFU (instructions for use) genoemd. Is het medisch hulpmiddel door de fabrikant officieel gekenmerkt als "geschikt voor hergebruik". Allemaal belangrijke vragen die aan bod moeten komen bij de aanschaf van re-usable medische hulpmiddelen.
Voordat u besluit tot aanschaf van nieuwe medische hulpmiddelen is het dus van belang deze zaken duidelijk te hebben. Kan de leverancier deze informatie niet of niet volledig aanleveren dan kan alsnog gekozen worden voor een andere leverancier die dit wel kan. Alle gegevens moet u vastleggen in een aanschaf dossier. Om de patiëntveiligheid te kunnen garanderen is het noodzakelijk dat deze informatie beschikbaar is en blijft zolang het instrumentarium in gebruik is. Belangrijk is om deze gegevens goed te documenteren waardoor altijd aantoonbaar is het instrumentarium aan de gestelde eisen voldoet en verantwoord in gebruik genomen hebt.
Het aanschafdossier is overigens een verplichting vanuit wet- en regelgeving.
Voor meer informatie over dit onderwerp kunt u natuurlijk altijd contact met ons opnemen.